Sport og idræt er omgivet af prestige og respekt i medierne og i befolkningen, mens det kniber mere for idræt i skolen. På Tranbjergskolen afd. Kirketorvet er faget opkvalificeret, hvilket giver resultater for eleverne og pokal til manglende pokalskab.
Tekst og foto: Martin Østersø
Mange kender oplevelsen. Du løber ind på banen og ser modstanderholdet iklædt ens træningsdragter og spillertøj – sejren virker umulig. Nogenlunde samme tanker havde fire piger fra 9. klasse på Kirketorvet før første kamp i en stor volleyballturnering med deltagelse af især hold fra efterskoler.
“Vi havde mest lyst til at tage hjem igen. De andre hold så stærke ud, og mange lignede nogle, som havde gået til volleyball i flere år. Ingen af os har spillet i klub. Vi har lært, hvad vi kan i skolen,” siger Sarah Simonsen, Sophie Tandrup, Rikke Rahbek og Simone Poulsen fra 9. årgang på Kirketorvet.
Læs: Tranbjergskolens 8. b viser skrivevejen for andre elever
Usikkerhed blev hurtigt vendt til selvtillid og tro på egne evner efter sejr i første kamp. Derefter gik det slag i slag, og som i H.C. Andersens “Den grimme ælling” var det de fire piger, som til sidst kunne løfte pokalen efter sejr i finalen: “Det er så mega fedt. Vi er stolte over sejren, og det giver masser af selvtillid,” siger vinderholdet, og Sophie Tandrup konkluderer: “Det er fedt at få noget ud af at være god.”
Målrettet idrætsundervisning
For idrætslærerne i udskolingen på Kirketorvet er pigernes volleyballsejr og pæne placeringer til skolens to drengehold et motiverende skulderklap. Lærerne har i fire år arbejdet målrettet på at opkvalificere idræt på Kirketorvet. Der er investeret i udstyr, og en “rød tråd” for undervisningen er evalueret og skrevet ned. Målet er, at faget i tanke og praksis vurderes på lige fod med skolens øvrige fag.
Læs om: Idræt og motion gør dig klog
“To hold og en bold er ikke vores måde at gøre det på. Eleverne skal lære aktiviteterne fra bunden og selv være med i processerne. Dvs. før vi spiller volleyball, spiller vi Kids-volley. For os er det vigtigt, at eleverne lærer at indgå socialt i de samme aktiviteter, men også lærer at konkurrere, hvor den individuelle yder det maksimale,” siger idrætslærer Jan Vennevold.
Eleverne har registreret, at idræt i udskolingen er opprioriteret. De mærker i højere grad at blive udfordret motorisk og på kompetencer, de lærer i andre fag: “Vi lærer flere forskellige spil og sportsgrene end tidligere. Samtidig bliver vi stillet opgaver, hvor vi skal samarbejde om at udvikle nye spil og vise det for klassekammeraterne. Det er meget fedt,” siger Rikke Rahbek fra 9.d.
Hvad med pokalen?
Se billede: Vinderpokalen
Pigeholdets synlige bevis på deres fornemme sejr er en flot pokal, som samtidig også er den nye Tranbjergskolens allerførste trofæ. Successen har dog skabt et midlertidigt problem, for hvor udstilles pokaler, når der ikke er noget pokalskab? Indtil videre står den på Kirketorvets skolekontor – vi følger sagen….