Kærligheden til musik og glæden ved lærerjobbet er drivkraften. Erfaring som musiker, instrumenttække, diplom -og linjefagsuddannelse er fundamentet. Samlet skal det bruges til at opfylde Henrik Stasiaks mission til gavn for Tranbjergskolen: Musik skal styrke eleverne.
Tekst og foto: Martin Østersø
Mens undersøgelser fortæller, at musikundervisningen fremmer elevers hukommelse, koncentrations- og indlæringsevne, og ministre står i kø for at sætte fokus på musikken i folkeskolen, gør musiklærer på Tranbjergskolen Henrik Stasiak noget ved det.
Efter mindre end tre års ansættelse har den 32-årige lærer og musiker sat sine tydelige aftryk på Tranbjergskolens musikprofil: Opstartet musiklinje i 10. klasse, musiklærer i ungdomsskolen og ham der sørger for store og små musikarrangementer til glæde for skolens elever.
Se, hør og læs: Grønløkkeskolens lærere i lyd og billeder(kræver flash)
“Jeg vil sætte fokus på musik i skolen. Faget skal have højere status – være ligeværdig i forhold til andre fag. Musik kan noget, som er unikt. Udover at eleverne lærer musiske færdigheder, at optræde foran andre + hvad undersøgelser påviser, lærer de noget mere. Noget som umiddelbart er svært at beskrive, men som skal sanses og føles. Følgende citat, jeg har læst et sted, siger det meget godt: “Ord kan ikke udtrykke musik. Musik kan udtrykke musik”, siger Henrik Stasiak.
Fra topkvalificeret til ekspert
Henrik Stasiak elsker musik og at undervise i faget. Han har spillet i forskellige bands, optrådt på de aarhusianske musikscener og mestrer flere instrumenter med trommer som det fortrukne. Blandt eleverne er den linjefagsuddannede musiklærer både populær og respekteret for sin musikundervisning.
“Det er super fedt at have musik og få lov til at optræde for andre. Henrik er rigtig god til at forklare og lære fra sig. Han ved meget og er tålmodig, når vi skal lære nyt,” siger Mathias, Muhammed og Walid fra 10. klasses musiklinje, som suppleres af ungdomsskoleeleven Mikkel Herskind (9.b): “Henriks musikalske kvaliteter smitter af på eleverne. Vi får muligheden for at udtrykke os, give den gas, føle frihed og løssluppenhed. Det er det, Henrik og musikken kan.”
Kvalifikationerne rækker til at undervise i musik på højt niveau. Alligevel er Henrik Stasiak ved siden af lærerjobbet i gang med at tage en to-årig diplomuddannelse i rytmisk musik og bevægelse på det Jyske Musikkonservatorium. Musiklæreren har en mission:
“Musik må aldrig kun være faget, som understøtter de andre fag. Det må meget gerne have en afsmittende effekt på dansk eller matematik, men jeg vil mere for eleverne. De skal lære at sanse og føle på et andet plan. Det indebærer, at jeg selv lærer mere, og også derfor tager jeg uddannelsen.”
Mere musik på Tranbjergskolen
Tranbjergskolen har lidt mere musikundervisning end landsgennemsnittet. Ifølge Henrik Stasiak er det ikke nok, og han peger på, at skolen ikke tilbyder musik i 8. og 9. eller i 7. klasse på Grønløkke Allé, ungdomsskolen undtaget.
Læs: Musik skal styrkes i folkeskolen
“Det er en skam. Jeg ved også, at der er en del elever, som er frustrerede over det. Men fremtiden ser lys ud. Senest i 2015 indfører Tranbjergskolen linjefag i udskolingen, hvor jeg bestemt regner med, at musik bliver en valgmulighed. Samtidig håber jeg på, at vi kan indføre lokalaftale om afgangsprøve i linjefagene. Det har vi gjort med den nye musiklinje i 10. klasse. En afgangsprøve er med til at højne et fags status.”