Hvad skabes, når to af skolens mindre fag møder hinanden under overskriften “Kontraster”? Det har to lærere på Tranbjergskolens afd. Grønløkke Allé sat sig for at finde ud af. Afsættet er en semesteropgave fra musikkonservatoriet, mens det er valgholdene i håndværk/design og musik, som skal udfolde ideerne. Resultaterne skal præsenteres før jul, og alle bliver inviteret.
Tekst og foto: Martin Østersø
Lad os droppe vanetænkningen og de oplagte måder at kommunikere og fremlægge på. Lad os gøre det meget abstrakte konkret, og lad os forvirre og provokere eleverne til at skabe helt nyt. Det er en del af udgangspunktet for to læreres fællesprojekt med valgfagsholdene i håndværk/design og musik.
Musiklærer, Henrik Stasiak er den ene part i skoleprojektet, som udspringer af en opgave, han netop har forsvaret med fint resultat på sin diplomuddannelse i musikpædagogik.
“Line og jeg repræsenterer de små æstetiske fag i folkeskolen. Vigtige fag hvor eleverne lærer at udtrykke sig på nye måder. Vi har valgt at slå de to fag sammen og videreudvikle, hvordan vi kan udtrykke os. Det er fremmed for eleverne og lidt mærkeligt, men sammen i grupperne får de efterhånden forståelse for præmissen. Grupperne skal med lyde, musik og designprocesser fortælle en historie med kontraster”, siger han.
Forestilling den 17. december
Line Sandager er den anden lærer i samarbejdet. Hun underviser i det nye fag håndværk/design og er inspireret af arbejde med kreative processer, som der ikke er et forudbestemt facit for. Samarbejdet med en kollega gør, at hun er tryg ved at efterlade eleverne på lidt dybt vand.
“Vi har givet eleverne en svær opgave. En opgave som ikke stilles i den sædvanlige let tilgængelige opskriftsform, de ofte får. De skal i grupper skabe en fortælling i lyd og design uden brug af tale- og skriftsproget. Vi er to lærere til at understøtte eleverne, så de skal nok komme i mål alle sammen”, siger hun.
Den 17. december viser grupperne deres arbejde til resten af Grønløkke Allé, hvor også forældre bliver inviteret. De to lærere har udarbejdet et oplæg til alle de øvrige udskolingselever, for at forberede dem på at opleve noget de måske ikke har oplevet før.
Fakta om forløbet:
6 grupper med 5-6 elever fra 8.-9. klasse. Musik- og håndværk/designelever er blandet i grupperne. 4 x 1½ times forberedelse med indlagt hjemmearbejde. Facebook bliver brugt til refleksions- og dokumentationsværktøj. Fremvisning den 17. december kl. 14.00 i Grønløkkehallen.