Kina, Polen, Syrien, Marokko og Somalia. Tranbjergskolens nye modtagerklasse består af ni teenagere fra fem forskellige lande. Elever som taler meget begrænset dansk og endnu mindre engelsk. Lærerduoen i klassen har fået deres sag for, men samværet med de nye elever gør det ud for timers forberedelse.
Tekst og Foto: Martin Østersø
Forestil dig lige at være kommet til Danmark fra et meget anderledes land. Du skal starte i en ny klasse med andre, som også lige er kommet til landet. Det eneste I umiddelbart har tilfælles er, at I er 16-17 år, I skal undervises på Tranbjergskolen, og I kan ikke et ord dansk.
Forestil dig også, at du skal undervise disse teenagere fra meget forskellige kulturer og baggrunde. Du kan godt forvente, at der i morgen står en eller to nye i klassen, som ikke kan et ord dansk. Heidi Toft, lærer på Tranbjergskolen, forestiller sig det ikke. Hun underviser sammen med kollegaen Sanne Bendixen skolens nye modtagerklasse.
“Jeg er meget glad for at have klassen. De er enormt positive og taknemmelige for at være i skole. Undervisningen er meget intens. De har været på skolen i 14 dage, og de kan kun det dansk, de har lært her, men de arbejder hårdt på at lære det,” siger Heidi Toft.
Fælles sprog
Jeg hedder…, jeg kommer fra…., hvor kommer du fra? Sætninger er sammen med en masse danske ord blevet gentaget igen og igen. Selvom klassen på daglig basis bliver bedre og især får et større ordforråd, er det både rart og nødvendigt at gøre brug af andre sprogformer end det talte.
“Giv de fire drenge en bold, og de er med det samme i gang med at være sammen. Fodbold samler mennesker, når sproget ikke kan. I klassen er kropssproget en stor del af undervisningen, det er rent gæt og grimasser, men det virker. Vi får også hjælp fra nogle af vores tosprogede elever fra de almindelige klasser. De agerer tolke, og det er en stor hjælp,” siger Heidi Toft og har en opfordring til resten af skolen.
“Byd de nye velkommen med et hej, når du møder dem. Spørg dem, hvad de hedder og fortæl, hvad du hedder. Husk at tale langsomt og tydeligt og hav lidt tålmodighed.”