Fokusskolen på Center-10 har succes med skiftevis undervisning og praktikforløb. Livtag med den virkelige verden har forvandlet skoletrætte elever til unge i gang med at finde fremtidens drømmejob. Nikolai har allerede fundet sit.
Tekst og billede: Martin Østersø
Simone prøver kræfter med frisørfaget hos en frisør i City Vest, Chiren er i børnehaven, To-kløveren og hver anden uge tager Casper til Hørning Listefabrik. De går alle tre i 8. eller 9. klasse på Fokusskolen, Center 10 Aarhus High School. Sammen med deres klassekammerater er de skiftevis i praktikforløb og i skole.
Langt fra alle skoleelever er motiverede af en boglig og teoretisk skolegang, og nogle bliver skoletrætte. En af dem er Nikolai, som går i 9. klasse på Fokusskolen. Han var kørt lidt surt i det på sin tidligere skole og blev hjulpet af en lærer og UU-vejleder til at komme på Fokusskolen. Det har medført praktikophold hos Falck, Fætter BR og et pladeværksted, før Nikolai fik drømmestedet – bilmekaniker hos Finn Allen Eriksen Automobil i Tilst.
”Jeg kan godt lide skolen. Vi har et godt kammeratskab, og vi er færre i klassen, hvilket giver mindre uro, men det er også rart at komme væk og i praktik. Det er fedt at være her på værkstedet og blive bekræftet i drengedrømmen om at blive mekaniker. Sammenholdet på værkstedet er godt, og jeg får lov til at lave meget på bilerne. Noget af det bedste har været at hjælpe med at skifte turboen på en Mazda. Jeg kan godt lide at skille delene fra hinanden og samle dem igen. Praktikforløbene hjælper også på mine faglige resultater. Jeg lærer matematik på en anden måde og er gået fra 02 til 4, hvilket jeg selv er imponeret over,” siger Nikolai.
Praktikmentor: ”Sådan en som Nikolai bliver en rigtig dygtig mekaniker”
Kim Sund Nielsen er mekaniker hos Finn Allen Eriksen Automobil og Nikolais praktikmentor. Han ved fra sin egen skolegang, at det kan være svært at sidde stille og kunne have ønsket, at han og andre havde haft skoletilbud som Fokusskolens.
”For Nikolai og andre er det en god ide at komme ud og få noget erhvervserfaring. De lærer noget konkret og er fysisk trætte, når de kommer hjem. Nikolai lytter til os på værkstedet, og vi giver ham retning i livet. I starten var han lidt langsom, og vi sagde: ”Spænd hjelmen – vi siger kun tingene en gang”. Siden har han lyttet og er blevet meget dygtig. Jeg har 100 % tillid til ham, og jeg er glad for at arbejde sammen med ham. Det er sådan en som Nikolai, der bliver en rigtig dygtig mekaniker,” siger han.
En glad lærer
Nikolai er langt fra det eneste eksempel på, at skiftevis skolegang og praktikforløb er en effektiv cocktail for elever, som er kørt lidt fast i traditionel skolegang. Sanne Kristensen er lærer i Fokusskolen.
”Jeg har aldrig tidligere været ansat et sted, hvor eleverne udvikler sig så meget som dem i Fokusskolen. Flere kommer til os og er skoletrætte og har udfordringer fagligt eller socialt, men med to lærere i alle timer er vi i stand til at hjælpe den enkelte. Vi har opbygget et godt samarbejde til en lang række praktiksteder, hvor vores elever kan prøve kræfter med deres drømmejob. Jeg synes, vi lykkes med at gøre vores elever uddannelsesparate, hvor også 95 % kommer videre i systemet.”