På Malling Skole arbejder engelsklærer, Helle Vognsen Hansen med mobilengelsk – både som lektie og i timerne. Elever og lærer er enige om, at det forbedrer undervisningen.
Tekst, foto, podcast og soundslide af Martin Østersø
“Bip, Bip” lyder det fra engelsklærer, Helle Vognsen Hansens iPhone i 5. C´s klasselokale på Malling Skole. Hold 2 har sendt en lydfil fra skolebiblioteket med svaret på post seks. Engelsklæreren lytter til elevernes svar og nikker anerkendende og sender en sms tilbage: “Very good work. Go to post no. 4, just outside the dentist.”
Se og hør: 5. C laver mobilløb
I dag står den på mobilløb i 5. C´s engelsktime, men til daglig bruger eleverne også deres mobiltelefoner til lektier: “Eleverne sender hver uge øveord til mig som lydfil. Jeg svarer tilbage med enten: Fint eller med noget, de skal være opmærksomme på og måske øve lidt mere,” siger Helle Vognsen Hansen.
Læs: Grønløkkeskolens lærere i lyd og billeder
Læs: Hjemmeside skal brande Aarhus-skole
For den unge engelsklærer er mobillydfiler en god måde at have styr på den enkelte elevs sproglige udvikling, og der oplever hun, at der sker noget : “Eleverne synes, det er fedt at bruge deres smartphones. Samtidig tvinges alle til at tale engelsk og bliver motiveret til at gøre det – det er ret effektivt,” siger engelsklæreren.
Tre gode ting ved mobilen
Helle Vognsen Hansen hæfter sig især ved tre ting, som umiddelbart styrkes ved at bruge telefoner og lydfiler i engelskundervisningen: “For det første bliver det mere autentisk, de taler mere engelsk. For det andet tør eleverne sige mere, end når alle sidder i klassen, og for det tredje giver mobilerne i sig selv motivation,” siger hun.
Blandt eleverne i 5. C er der ingen tvivl om, at mobilløb og mobilengelsk er bedre end at sidde i klassen og læse op.
Hør: 5. C synes, mobilengelsk er godt.
Deltag i debatten: Hvordan kan IT inddrages, så det styrker eleverne?