Fra starten af det nye skoleår er klasseværelserne på afdeling Grønløkke Allé udstyret med hvide interaktive tavler. Pc´er er på vej til personalet, mens en 7. klasse allerede har tyvstartet fremtiden for eleverne. Tranbjergskolen er klar til fagre nye verden.
Tekst og foto: Martin Østersø
Henover sommeren er første af fire faser i Tranbjergskolens it-strategi realiseret. Skolen har sagt goddag til topmoderne interaktive whiteboards og farvel til de grønne tavler og støvede tavlesvampe. For Tranbjergskolens administrative leder, Bo Kjelde er de nye whiteboards en milepæl i skolens it-strategi:
“Vi har en firbenet plan for vores it. De nye interaktive tavler er sat op på begge afdelinger. Fra næste skoleår vil forbedrede netværksforbindelser gøre det muligt, at alle på skolen kan være online med pc, mobil og iPad på samme tid. For det tredje bliver skolens ansatte udstyret med deres egen pc, hvilket forventes vil ske inden for 1-4 måneder. Sidste ben i strategien består i, at Aarhus Kommune vil lancere, at elever selv skal medbringe computere – dog tidligst fra næste skoleår,” siger Bo Kjelde.
Tranbjergskolens it-satsning har som hovedformål at skabe endnu bedre rammer for undervisningen og i sidste ende gøre eleverne fagligt dygtigere: “Whiteboards og pc´er er kun platformen og hjælper med at give den retning, vi vil have. Samarbejde over hele linjen, kurser og drivkraft med it som værktøj skal få os i mål,” siger Bo Kjelde.
Nye muligheder, men hvordan
Det er ikke uden problemer at skifte mange års skoletradition ud med fagre nye verden. Med de grønne tavlers deroute er skolekridtet forsvundet, og væk er dermed lærerens foretrukne formidlingsværktøj. Derfor var det for nogle en ekstra frustration, at der efter sommerferien i stor stil manglede tusser og penne til de nye whiteboards: “Vi tager det fulde ansvar for startvanskelighederne og beklager, men heldigvis fik vi styr på det ret hurtigt,” siger Bo Kjelde.
Læs mere: Erfaringer og tips om interaktive tavler
Ikke alle lærere er kommet i gang med at bruge mulighederne i de interaktive tavler. To opstartskurser indenfor de næste par uger skal hjælpe med til, at alle kommer godt i gang. For it-vejleder på Grønløkke Allé, Mads Jacobsen er it-satsningen et nødvendigt skridt i den rigtige retning.
“Hvis ikke vi investerer i it og begynder at bruge det, bliver vi efterladt på perronen. Faghæfte 48 handler om, hvad vi lærere skal gøre indenfor it og undervisning, og det giver whiteboardene os mulighed for. Omvendt skal vi også være i stand til at vurdere, hvornår vi skal bruge de interaktive tavler, bøger eller noget tredje undervisningsmateriale,” vurderer Mads Jacobsen.
Interaktivt whiteboard + egne pc´er = succes
I 7.a på Grønløkke Allé ser de flere fordele ved de nye hvide tavler, som er tilkoblet en projektor og højttalere: “Det er godt til fremlæggelser, men især effektivt når vi samtidig har vores computere ved bordene. Videndelingen bliver optimal på den måde,” siger Thomas Schrøder Cara.
Klassen har siden jul haft deres egne computere med hver dag som et pilotprojekt mellem lærere, elever og forældre. De er alle enige om, at især egne medbragte pc´er gør en stor forskel i læringsprocessen med it som bindeled: “Før vi tog vores egne computere med, brugte vi skolens. Der kunne gå en hel time med at starte en maskine og logge på. I dag er vi i gang med det samme,” siger Sofie Vistesen, som afbrydes af en klassekammerat: “Ja, det er sgu irriterende. Dengang behøvede vi ikke at lave noget, vi kunne bare give computeren skylden,” griner Martin fra 7.a.
Generelt bliver de nye whiteboards modtaget positivt blandt eleverne på Grønløkke Allé. Men mon ikke følgende ønske fra Mia Degn Poulsen fra 9.x bliver delt af flere elever og er en god reminder til lærerne: “Jeg vil gerne vide mere om, hvordan de interaktive tavler virker – også med henblik på fremlæggelser,” lyder opfordringen fra Mia.