Manusskrivning, iscenesættelse, optagelser og klipning. 7.a har deltaget i filmprojektet Sub-film og lavet kortfilm helt fra bunden. Kulminationen var gallapremiere i Filmby Aarhus og vundne priser for bedste manuskript og iscenesættelse i skarp konkurrence med elever fra 8.-10. klasser.
Tekst og foto: Martin Østersø/klasselæreren
Gallapremiere i et af Filmby Aarhus´ studier. Flere af de deltagende elever fra forskellige Aarhusskoler er kommet i super cool jakkesæt, og flere af pigerne matcher til fulde Hollywood-skuespillerinderne på den røde løber ved Oscar-uddelingen. Selv 7.a´s klasselærer følger en lille smule trop i moderigtig blazerjakke – det hele emmer lidt af klasse.
Mørket i studiet falder på. Samtlige stole er optaget af spændte og forventningsfulde unge, som i dag har udskiftet elevrollen med ”moviemaker”. 16 kortfilm kæmper om fem priser, og tilfældigheder vil, at 7.a´s fire film skal vises blandt de fem sidste.
Læs: Elever i fokus: Nomineret til årets børne – og ungdomsforfatter
I pausen før de sidste otte film bliver der sammenlignet med sidste års niveau. ”Samlet set er filmene bedre i år end sidste år. Konkurrencen er skærpet, det er fedt at se,” konkluderer lærer fra Center-10´s medielinje, som også deltog i projektet sidste år.
To velfortjente priser
Tiden er kommet til de sidste otte film. Der begynder langsomt at sprede sig lidt uro blandt publikum. Utålmodigheden har indfundet sig og uheldigvis lige før første bidrag fra 7.a på Tranbjergskolen. Men som dug for solen forstummer alt uroen, da anslaget til ”Fanget i skabet” løber over det kæmpe store lærred. I de 4 minutter filmen varer, er publikum 100 % med.
I mørket kigger 7.a´s klasselærer rundt i lokalet. Anerkendelsen er ikke til at tage fejl af.
De næste tre film fra 7.a har også høj klasse, og ifølge klasselæreren er det fortjent, at klassen løber med to ud af fem filmpriser.
Læs: Grønløkkeskolen vinder filmpriser
”Jeg er imponeret og stolt. Jeg synes helt klart også, at de skulle have vundet for bedste film, men to priser er fantastisk. Da jeg så to af klassens film, var jeg meget imponeret over dramaturgien – de er fuldstændig skåret over berettermodellen, som bliver brugt i langt de fleste ”rigtige” film. Fedt at de alle har klaret det godt, men heldigvis er det langt fra første gang, at 7.a præsterer fagligt og som hold.”