Eleverne i 8.b er på få timer blevet bedre til at skrive. Både hurtigere, mere kreativt og med større lyst. Det lyder næsten for godt til at være sandt, men det kan bevises. Et besøg på Aarhus Billed- og Medieskole har hjulpet til et større fokus på sproget, og det kan alt sammen læses i udgivet tekstsamling.
Tekst og foto: Martin Østersø/ Film: Aarhus Billed- og Medieskole
“….Den gamle mand stod midt i stuen i det enlige rækkehus. Stormen piskede de nedfaldne blade ind på ruden, mens aftenens første månestråle skinnede ind på ham fra det lille vindue. Den hvide løve kom ud fra sit skjulested under sengen og gik hen og satte sig ved siden af manden. Sammen gik de ud i den dystre nat”.
“Jeg drømte forrige nat om de vidunderlige og strålende enge, der ligger på den anden side, om energien, den friske luft og alle de vilde, men frie dyr. Især, ja især orangutangen, den var med, den stod allermest frem med sin lysende orange pels. Den så glad ud. Det så ud som om den havde medlidenhed med mig, da den ……..”
Uddragene er hverken fra Naja Marie Aidts eller Klaus Rifbjergs seneste novelle eller digt, men fra småhistorier skrevet af Karoline og Oliver D fra 8. b på Tranbjergskolen. Sammen med resten af klassen har de været på workshop i kreativ skrivning på Aarhus Billed- og Medieskole.
Film: Elever, lærer og forfatter fortæller om skriveworkshoppen
En dansklærer med en mission
For dansklæreren, Anders Erland Rasmussen, er skriveworkshoppen gået over alt forventning. Han greb chancen, da han fik mulighed for, at 8.b kunne være en af de første klasser til at prøvekøre skriveforløbet.
Læs: Kort om “Ordet på bordet – Inspiration til skrivelyst”
Her bagefter står han tilbage med elever, der er blevet gladere for at skrive, og som har fået et sprogligt fokus, som også vil hjælpe dem mod et bedre resultat ved den afsluttende skriftlige prøve i 9. klasse.
“Langt de fleste af eleverne har opdaget sproget på et andet niveau. De har lært, at med sproget kan du ændre noget – en tekst eller måske deres eget eller livets gang. Deres øjne for sprogets variation er åbnet op, og at det gør en forskel, om du bruger et udsagnsord eller en anden ordklasse. Også elever med udfordringer har fået redskaber til at knække skriveblokeringer og manglende fantasi. Som en ekstra bonus har jeg selv fået inspirerende skriveøvelser til årets danskundervisning,” siger Anders Erland Rasmussen.
Elever fra 8. b: Sjovt og lærerigt
Der var ikke stående applaus, da eleverne i 8.b første gang fik at vide, at de skulle på skrivekursus på Aarhus Billed- og Medieskole. “Kedeligt” var det første ord, som dukkede op hos flere.
“I starten tænkte jeg, at det lød lidt kedeligt, og jeg var ikke den eneste. Men sådan har det ikke været, tværtimod. Vi har lært en masse om at skrive og lavet nogle spændende opgaver. Vi har lært at skrive hurtigere og mere kreativt, og vi lærte, at alt hvad vi skriver ikke behøver at give en større mening,” siger Sofie fra 8.b. og suppleres af klassekammeraten Kevin:
“Det har været fedt at være i nye omgivelser og lære fra en professionel forfatter. Især kunne jeg godt lide den opgave, hvor vi skulle vælge 5 tilfældige navneord, og første bagefter fik at vide, at vi skulle skrive en historie, som skulle indeholde de 5 navneord. Det satte fantasien i gang – det var sjovt.
Læs: Aarhus Billed- og Medieskole skoles hjemmeside
Beviset kan du læse på biblioteket
I 8.b er man enige om, at skriveforløbet har været fedt. De anbefaler gerne forløbet til andre danskklasser, og beviset på elevernes skriveudvikling kan du se og læse i hæfteform på Tranbjergskolens biblioteker.