Skolebestyrelserne i Aarhus vil have højnet IT-indsatsen til gavn for eleverne. Lærere ser muligheder, men det kommer ikke af sig selv, siger ekspert: Lærerne skal hjælpes.
Tekst, video og foto af Martin Østersø
“Det er sjovere at have om fotosyntesen, når vi kan bruge iPad’en. Det er lige før, jeg forstår det,” lyder det fra Tobias i 7. A efter en biologitime på Grønløkkeskolen. Skolens gamle biologibøger har til glæde for eleverne ikke været fremme i denne lektion. “Men det er irriterende, at vi ikke har en iPad hver,” fastslår Tobias, som bakkes op af nikkende teenagehoveder.
Jacob Severinsen er lærer og underviser i biologi i 7. A på Grønløkkeskolen. Han bruger IT i sin undervisning, både fordi han skal ifølge Undervisningsministeriets Fælles mål, 2009, men mere fordi han vurderer, at eleverne får et større fagligt udbytte af det.
Læs: Mobiltelefoner i engelskundervisningen motiverer eleverne
”For mig er der ingen tvivl om, at IT øger elevernes muligheder for læring. Hvis det stod til mig, skulle IT fylde meget mere i elevernes undervisning. Men sådan er virkeligheden ikke,” siger Jacob Severinsen.
Læs: IT-millioner er på vej fra staten til kommunerne
Se video: Jacob Severinsen om IT i undervisningen
IT-indsatsen skal hæves for elevernes skyld
Foreningen af skolebestyrelser i Aarhus (FSÅ) er generelt tilfreds med skolernes arbejde, men på IT-området forlanger de forbedringer: “Jeg vil ikke placere skylden på hverken lærerne, lederne eller kommunen, men vi kan kun konstatere, at arbejdet med IT i undervisningen til gavn for eleverne skal styrkes”, siger formanden for FSÅ, Elsebeth Pii Svane.
Ifølge FSÅ skal skolerne i langt højere grad sætte fokus på IT. Lærere skal have hjælp til at komme i gang, og planer skal skrives ned, så forældre kan følge med. ”I den sidste ende vil lærerne også møde elever, som bliver mere motiverede for at modtage undervisning, når det ikke længere foregår via forældede taskebøger,” siger Elsebeth Pii Svane.
Læs: Hver 4. lærer bruger ikke IT
I Århus Lærerforening er der enighed om, at eleverne skal have bedre forudsætninger for at blive dygtigere ved hjælp af IT. ”Vi skal alle bidrage med noget ekstra, for at IT løfter eleverne. Det gælder også vores medlemmer, lærerne, som selvfølgelig skal forsøge at følge med udviklingen,” siger formand, Søren Aakjær.
IT-løft kommer ikke af sig selv
Rektor på Professionshøjskolen UCC, Laust Joen Jakobsen er forundret over, hvordan man som kommune kan styre, at eleverne får udbytte af IT i undervisningen, hvis der ikke er en fast overordnet strategi, som skolerne skal følge. “Min erfaring siger mig, at en strategi for skole-IT er meget meget vigtig,” siger han.
Læs: Dyre IT-investeringer har været penge ud af vinduet
Undersøgelser viser, at mange lærere ikke ved, hvordan de skal integrere IT i deres undervisning og derfor har svært ved at løfte opgaven i forhold til eleverne. “Det væsentligste er i virkeligheden, at lærerne lærer at bruge IT didaktisk i undervisningen, fordi det først der styrker eleverne. Det kommer ikke af sig selv, uanset hvor mange gange det står i formålsparagrafferne. Det handler om en ændret lærerrolle, som kræver en fælles koordineret indsats fra kommunens og skolernes side”, siger Laust Joen Jakobsen.
I 7. A på Grønløkkeskolen kan de godt forvente, at undervisningen i biologi også fremover vil være digital, men ikke på det niveau som biologilæreren ønsker: “Eleverne skal stadig deles om skolens 15 iPads, og de bærbare kan vi ikke være sikre på er til rådighed eller virker,” siger Jacob Severinsen.
Deltag i debatten: Hvad mener du om, at IT-kræver en ændret lærerrolle?
Deltag i debatten: Har skolebestyrelserne ret – skal IT-undervisningen forbedres?