Elever fra Tranbjergskolen har været på deres andet besøg i deres egen have på Jordbrugets Uddannelsescenter i Beder. De deltager i projektet “Haver til maver” og er helt vilde med det. Så vilde at lærere allerede nu planlægger meget mere udeskole i næste skoleår.
Tekst: Martin Østersø/ Foto: Jane Bundgaard
Forår betyder havearbejde for haveejere. For nogen en fantastisk beskæftigelse, mens det for andre ikke altid er lysten, som driver værket. I første kategori hører eleverne i 2. a og b på Tranbjergskolen. I små grupper har de fået ansvaret for et stykke have på Jordbrugets Uddannelsescenter i Beder.
Læs: Tranbjergskolen arrangerer udeskole for elever – part 1
Eleverne har ved et tidligere besøg gjort haverne klar til såning. Nu har de sået og plantet majs, squash, gulerødder, buske – og hestebønner m.m, som frem til sensommeren skal passes og plejes. Sidst på sæsonen skal eleverne høste og lave deres egen mad.
“Det er bare så sjovt. Vi lærer meget. Både matematik, dansk og om naturen. Det er godt at arbejde i grupperne, fordi så hjælper vi hinanden og snakker om de problemer, der er,” siger Caroline, Cecilie, Emilie, Natasja og Selin fra 2.b i munden på hinanden.
Mere udeskole næste skoleår
For 2. klasses lærere er projektet “Haver til maver” også en stor succes. De ser frem til, at den lidt længere skoledag i næste skoleår giver flere muligheder for at lave udeskole.
“Det er et virkelig godt projekt for eleverne. De lærer meget ved at have tingene i hænderne og gøre tingene fysisk. Vi er med i processen fra start til slut og bliver vejledt og undervist af professionelle fagfolk, som gartnere og naturvejledere. Med den nye reform bliver der tidsmæssigt bedre muligheder for at deltage i lignende projekter, og det skal vi helt sikkert – det bliver sjovt og lærerigt,” siger klasselærer i 2.b, Jane Bundgaard.
Følg med i næste historie og billeder fra de små haver i Beder.